Wednesday, March 28, 2012

Terpedaya atau tertipu?

Saya memang sangat teliti dengan harga barang yang saya nak beli. Kalau pergi ke pasaraya atau pasar mini atau mana-mana kedai sekali pun saya akan lihat dulu harga barang yang saya akan beli, biasanya barang-barang dapur la. Saya akan pastikan harga yang dipamerkan di rak adalah sama dengan harga yang akan di'scan' di kaunter nanti.

Kerap-kali saya terkena, sejak bertahun dulu. Kalau saya cepat sedar, saya akan tanya terus kepada juruwang. Pernah di Tesco Banting saya mengambil sekampit beras dengan harga di rak adalah RM22.90, harga promosi yang ditawarkan. (Ini kejadian lebih 10 tahun lepas. Tesco tu pun dah tak ada sekarang). Bila discan, harganya RM29.90!! Saya apalagi, memang rasa tak puas hati. Saya tanya kepada juruwang yang bertugas, dia minta saya jumpa kepada staf di dalam. Resit saya diambil, dibetulkan dan amaun perbezaan harga dikembalikan.

Cuba fikir berapa ramai pelanggan yang tidak menyedari benda-benda seperti ini. Berapa banyak keuntungan yang dikaut oleh pemilik pasaraya?

Ada ketikanya bila barangan yang saya beli banyak, saya hanya menyemak resit dalam kereta ketika perjalanan balik ke rumah dan dengan harapan semua harganya adalah sama dengan yang dipamerkan di rak. Memanglah mustahil nak ingat harga semua barang, apatah lagi kalau yang dibeli tu 1 troli penuh? Tapi ada barang-barang tertentu yang saya boleh ingat. Dan pernahlah beberapa kali saya terjumpa harganya tidak sama, ada yang berbeza RM2, RM3 atau lebih sikit. Kalau setakat jumlah seperti ini adalah tidak berbaloi untuk saya berpatah semula ke pasaraya dan menuntut hak saya.

Sejak saya berpindah ke sini, saya membeli barang dapur di pasaraya Giant. Beberapa lama kemudian bila saya menyedari harga sebahagian barang di sini lebih mahal dari kedai lain, saya beli juga di speedmart dan myMydin yang jaraknya sama saja jika saya ke Giant.

Di myMydin pula, kerap kali saya terkena harga yang discan tidak sama dengan harga di rak. Malah ada kalanya harga barang yang cuma RM3.50 di rak, bila discan menjadi lebih RM5. Pernah saya panggil staf dan tunjukkan perbezaan harga tersebut. Jawapan staf mudah saja : oh, itu harga lama kak.

Sejak itu setiap kali saya ke myMydin saya akan scan dulu barang-barang yang saya akan beli kecuali barang basah yang memang akan dilekatkan dengan harga atau barang-barang yang kita pilih dan timbang. Malangnya ada masa-masanya scanner pula rosak. Bila jadi macam ni saya akan hadkan barang yang saya beli, lagi pun saya boleh membelinya pada hari yang lain kerana myMydin akan saya lalui hampir setiap hari pulang dari kerja.

Baru-baru ini saya mahu membeli 2 botol sos tiram, satu untuk sayuran, satu untuk masakan ayam. Harga di rak RM4.29 untuk sayuran dan RM4.49 untuk ayam. Bila discan, kedua-duanya berharga RM5.10. Saya panggil seorang staf dan tunjukkan harga di rak. Dia jawab : "Hari tu kita susun banyak kat sini. Harga tak tukar lagi." Lepas tu dengan selambanya staf tu berlalu pergi. Saya memang marah dan sakit hati.

Masa tu semangat saya berkobar-kobar untuk membuat aduan dalam akhbar! Semangat kali kedua, selepas kali pertama saya terkena beberapa bulan yang lepas (yang kesudahannya tak buat apa-apa aduan pun!). Bagi saya kalau harga yang dipamerkan adalah RM5, semestinya bila discan harganya juga RM5.

Mungkin selepas ini saya akan buat aduan kepada HQ. Tentu orang-orang kuat di HQ tidak mengetahui masalah ini.

Mengenangkan kebaikan pemilik pasaraya mydin yang pernah saya baca di akhbar, saya rasa biarlah saya "menyembunyikan" masalah ini dahulu.





1 comment:

  1. Ada masa kita perlu repot utk mengelakkan ramai lagi yg terkena.
    sy pun pernah kena bbrpa kali

    ReplyDelete