Awal bulan ini saya diarahkan berkursus dua hari di sebuah institut latihan di Kajang. Kursus ini dinamakan "Menghayati Keutamaan Pelanggan". Pesertanya 40 orang dengan majoriti adalah kumpulan sokongan. Ada dua tiga orang sahaja daripada kumpulan eksekutif. Ada pelbagai peringkat usia, ada yang awal dua puluhan dan ada yang telah mencecah setengah abad. Kami semua daripada organisasi yang sama dan bertugas di Wilayah Persekutuan dan Selangor.
Ramai juga di antara kami yang saling tidak mengenali. Yalah, kalau bekerja di PJ memang tidak kenal dengan staf yang bekerja di KL, kecuali staf-staf lama.
Seperti biasa kami akan dibahagikan mengikut grup. Semuanya cuba mengenali ahli kumpulan masing-masing. Kalau sebelum ini cuma kenal muka, kali ini mula berbual antara satu sama lain.
Waktu makan tengahari, dengan saiz meja bulat yang agak besar, memang kami akan berkongsi meja dengan sesiapa sahaja, sekali pun saling tidak mengenali. Namun apa yang saya perhatikan memang ada beberapa orang yang cukup selesa bercakap dengan kawan sendiri tanpa ambil peduli dengan orang di sekeliling mereka. Dengan kata lain mereka seperti tidak perlu lagi untuk berkenalan dengan peserta lain.
Dua wanita yang duduk betul-betul di depan saya (usia dalam pertengahan 30-an) begitu leka berbual berdua dengan mata yang langsung tidak memandang kepada saya dan tiga orang lagi rakan yang bersama saya. Beberapa kali saya memandang ke arah mereka namun tidak sekalipun mereka cuba membalas pandangan saya. Kelihatannya seperti "menutup" diri mereka daripada didekati.
Hmmm.........kalau dengan staf satu organisasi pun tidak "terbuka", bagaimana mahu melayan pelanggan dengan baik?
Bolehkah saya membuat kesimpulan yang mereka bukanlah sombong, tetapi sangat pemalu?
No comments:
Post a Comment